Menu

Επιλέξτε το σωστό πρόγραμμα : Χαμένοι στη μετάφραση προγραμμάτων των γυμναστηρίων

Είναι γεγονός πως η "γλώσσα" του Fitness είναι η αγγλική. Η ίδια η λέξη "Fitnessδεν έχει μετάφραση στα Ελληνικά, επικρατεί να της αποδίδουμε την έννοια του "Άσκηση με στόχο την υγεία και την ευεξία και όχι τον πρωταθλητισμό". Όπως είναι φυσικό και τα προγράμματα που αναπτύσσονται στη παγκόσμια αγορά του Fitness έχουν κ αυτά ξενόγλωσσους τίτλουςΜέχρι εδώ όλα καλά κατανοητάΤι γίνεται όμως όταν ξεκινάμε γυμναστήριο κ προσπαθούμε να καταλάβουμε ποιο πρόγραμμα να ακολουθήσουμεΕίναι δυνατόν να γνωρίζουμε όλες τις έννοιες και να είμαστε σε θέση να επιλέξουμε ποιο είναι το σωστό πρόγραμμα για μας; 

Πάμε λοιπόν να δούμε ποιοι είναι οι στόχοι μας συνήθωςτι ακούμε πιο συχνά εμείς οι γυμναστές από το κόσμο: 

"Έχω να γυμναστώ καιρόδεν έχω πάει ποτέ σε γυμναστήριοκάνω καθιστική ζωήδεν έχω κάνει ποτέ γυμναστική, αλλά τώρα το πήρα απόφαση γιατί θέλω να ... " : Μετά από μια τέτοια εισαγωγή να ξέρετε δεν πολύ ακούμε τα παρακάτω!!! Ότι και να θέλετε να πετύχετε προτεραιότητα έχει να ξεκινήσετε σωστά! Επικεντρωνόμαστε στο να γίνει μια σωστή προσαρμογή, να εξοικειωθεί ομαλά το σώμα με τη κίνηση, να πάρουμε ένα καλό ιστορικό, να δούμε πως είναι γενικότερα το προφίλ υγείας σας, αν χρειάζεται και η επίσκεψη σε κάποιο γιατρό να επιβεβαιώσει ότι μπορείτε να γυμναστείτε και μέχρι ποιο επίπεδοΜετά αν το επιτρέπει το οικονομικό θα ήταν μια καλή ιδέα να επιλέξετε το personal training έστω για ένα μήνα για να είστε ασφαλήςΑν δεν επιλέξετε personal training ή μετά από αυτό θέλετε να μπείτε σε πιο οικονομικό ομαδικό πρόγραμμα επιλέξτε ένα καλό πρόγραμμα pilatesΑνάμεσα στα ομαδικά προγράμματα που προσφέρονται στα περισσότερα γυμναστήρια μόνο στο pilates δίνεται (ή θα έπρεπε μάλλον να δίνεται) έμφαση στην εκπαίδευση του σώματος για ποιοτική κίνησηΈνα σωστό τμήμα pilates έχει σαν προτεραιότητα την τελειοποίηση της κίνησης και όχι την εξάντληση των μυών με κάθε κόστος τεχνικήςΑν στο πρόγραμμα pilates που κάνετε "πιάνεστε" ο δάσκαλος/δασκάλα δεν έχει καταλάβει τι κάνει ή δεν έχει εκπαιδευτεί σωστά και αλλάξτε τμήμα αμέσωςΣε όλα τα υπόλοιπα προγράμματα μας δίνεται η δυνατότητα να φτάσουμε το μυοσκελετικό ή το καρδιοαναπνευστικού μας σύστημα στα όρια τουΤο pilates έχει άλλο σκοπό και κανένα άλλο πρόγραμμα δεν μπορεί να καλύψει αυτή την ενδυνάμωση από μέσα προς τα έξω! 

Αν ο στόχος μας είναι για παράδειγμα να χάσουμε κιλά θα πρέπει να διαμορφώσουμε το σώμα έτσι που να αντέχει με ασφάλεια τη διάρκεια και την ένταση της αερόβιας προπόνησης που μας χρειάζεται χωρίς τραυματισμούςΠως θα κάνουμε πχ ποδήλατο ή διάδρομο έστω και 10-20' αν πατάμε τα πέλματα μας στραβά, αν η μέση μας είναι ασταθής, αν υπάρχει έντονα καμπτική θέση σώματοςΓια να μην αναφερθώ αν θέλουμε να κάνουμε την αερόβια μας με Zumba ή Spinning ή Taebo όπου οι εντάσεις είναι πιο υψηλές και η θέση του σώματος πιο ευάλωτη και σαν ομαδικό πρόγραμμα καθόλου εξατομικευμένο το πρόγραμμα στις ανάγκες μας ;  

Σταδιακά είναι καλό και αν όλα δείχνουν καλά στο σώμα μας, δεν διατρέχει κάποιος κίνδυνος τραυματισμού η άλλου θέματος υγείας καλό είναι να προχωρήσουμε και σε πιο σοβαρή ενδυνάμωση με προγράμματα με αντιστάσεις trxλάστιχα, αλτήρες, μπάρες κ.α. σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο πχ στα βάρη. Η προπόνηση με αντιστάσεις είναι απαραίτητη για τη πρόληψη τραυματισμώντο αδυνάτισμα, τη βελτίωση του μεταβολισμούΑυτά τα προγράμματα κυκλοφορούν με διάφορα ονόματα όπως πχ body barstrxtotal bodydynamicabs & hips, 3D και πολλά ακόμα! Το καλύτερο βέβαια είναι να ζητήσετε αναλυτικές πληροφορίες για τη δομή του προγράμματος αλλά συνήθως είναι προγράμματα τοπικής και γενικής αντοχήςΤο σημαντικό είναι να μην πιστεύει κανείς ότι "καίει" κανείς λίπος τοπικά γιατί απλά είναι ψέμα! Σταδιακά καλό είναι να συμπεριλάβει κανείς και αν το επιτρέπει η υγεία μας και καθαρό πρόγραμμα δύναμης που μόνο μέσα στα βάρη μπορεί κανείς να πετύχει, και να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα σε μυϊκή μάζα, μεταβολισμό και αδυνάτισμα. Ναι μην φοβάστε κορίτσια! Δεν θα "φουσκώσετεκάνοντας βάρη!!! Για να βάλει κανείς μυϊκή μάζα πρέπει να κάνει προπόνηση υψηλής έντασης, να τρώει τουλάχιστον 200-300 θερμίδες παραπάνω από αυτό που χρειάζεται και να έχει ορμονικά καλή προδιάθεση!!! Δηλαδή πραγματικά δύσκολο 

Προσοχή στα προγράμματα κυκλικήςCrosstraininginterval που έχουν γίνει της μόδας γιατί υποτίθεται ότι είναι κορυφαία για γρήγορα αποτελέσματα! Πρώτον για να κάνει κάνεις τέτοια προγράμματα είναι καλό να έχει καρδιακή συχνότητα κάτω από 65-70 σφυγμούς ανά λεπτό να έχει δηλαδή βασικά μια καλή καρδιοαναπνευστική φυσική κατάσταση! Και δεύτερον φυσικά όσο πιο έντονα δουλέψουμε τόσο μεγαλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε αλλά μπορεί το σώμα μας να το αντέξειΑυτά τα προγράμματα καλό είναι να δίποντα σε πιο προχωρημένους αθλούμενους  κ όχι κάθε μέρα, 12 μήνες το χρόνο! 

Τέλος προτείνω να συμπεριλαμβάνουμε και κάποια προπόνηση κινητικότητας είτε μέσω pilates είτε μέσω yoga είπατε μετά από κατάλληλη καθοδήγηση και μόνοι μας με διατάσειςtrigger point massage και ασκήσεις γενικά κινητικότητας. Προσοχή σε τάξεις yoga που έχουν χάσει το νόημα της πιο πνευματικής άσκησης και επικεντρώνονται μόνοι σε ακροβατικές υπερβολές με έντονο ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Ένα  σωστό μάθημα yoga πρέπει να σας διδάσκει και αναπνοές και τεχνικές χαλάρωσης και πάνω από όλα να διευρύνει τα όρια της κινητικότητας και της δύναμής σας αβίαστα και χωρίς να σας εξαντλεί σε ακραίο βαθμόΕνημερώνεστε πάντα από τους δασκάλους για το είδος του προγράμματος που παρακολουθείτε για πρώτη φορά και αφουγκραστείτε το σώμα σας σε κάθε μάθημα !
Dr Ελπίδα Τσίντσιφα

-Διδακτορικό από το Α.Π.Θ. στην Iατρική της Άθλησης με εξειδίκευση στη Ρύθμιση Βάρους. -Master of Science στο Fitness με υποτροφία από το University of Oregon, U.S.A.. -Επιστημονικός Συνεργάτης στο Τ.Ε.Φ.Α.Α. ΑΠΘ. για πάνω από 15 χρόνια -Από το 2000 ιδρύτρια και ιδιοκτήτρια της North Academy of Fitness της μεγαλύτερης Σχολής Προπονητών Fitness στη Βόρεια Ελλάδα. Έχει εκπαιδεύσει πάνω απο 3000 άτομα σε όλη την Ελλάδα, έχει διοργανώσει πολλά Πανελλήνια Συνέδρια και Σεμινάρια -Από το 2009 Ιδιοκτήτρια του Fitness Lifestyle Club ενός πρότυπου Αθλητικού χώρου στην Καλαμαριά -Pilates Master Trainer Mat & Reformer, εξουσιοδοτημένη για πιστοποίηση σπουδών, Faculty Member της Balance Body University. Διδάσκει Pilates από το 2000 -International Master Trainer της Nautilus Academy. -Πτυχία από: American College of Sports Medicine, AFAA, Step Reebok, Resistance University, Culture Shock Hip Hop, Schwinn Cycling, Pump Trainer. -Απόφοιτος Αμερικάνικου Κολλεγίου ΑΝΑΤΟΛΙΑ με βραβείο καλύτερης Αθλήτριας. -Προπονήτρια της ομάδας βόλεϊ και καθηγήτρια στο ACT -Διδάσκει aerobic & Fitness από το 1986 και εκπαιδεύει καθηγητές Fitness από το 1992. -Έχει σημαντικό ερευνητικο έργο με ανακοίνωσεις και δημοσιεύεσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Άλλα άρθρα από: Dr Ελπίδα Τσίντσιφα

back to top